Przepisy nakładają na właścicieli warsztatów samochodowych obowiązek zapewnienia swoim pracownikom bezpiecznych i zdrowych warunków pracy. Jednym z podstawowych warunków, jaki muszą spełnić, by im sprostać, jest zadbanie o odpowiednią wentylację pomieszczeń. Dzięki sprawnie funkcjonującej wentylacji następuje wymiana zanieczyszczonego powietrza na takie, które jest zdrowe i świeże.
Wyciąg spalin z warsztatu.
Dwa najczęściej spotykane typy wentylacji w warsztatach samochodowych to wentylacja naturalna, wykorzystująca siły wyporu termicznego i naporu wiatru, oraz wentylacja mechaniczna, funkcjonująca dzięki zastosowaniu urządzeń mechanicznych, mających za zadanie wprowadzić powietrze w ruch. Wentylatory przemysłowe przenośne to bardzo skuteczny sposób na to, by zachować jak największą higienę pracy i zadbać o zdrowie pracowników.
Specyfika pracy w warsztacie samochodowym sprawia, że wewnątrz pomieszczenia kumuluje się dużo spalin, a to dlatego, że wiele zabiegów diagnostycznych, napraw i przeglądów wiąże się z koniecznością uruchomienia silnika samochodowego. Ich wpływ na ludzki organizm jest bardzo zły, należy zatem zadbać o zdrowie pracowników. Toksyny zawarte w spalinach, takie jak tlenek węgla (CO), węglowodory (HC) oraz związki ołowiu i siarki, mogą powodować nie tylko ciężkie zatrucia, ale i bóle głowy, senność, problemy z oddychaniem czy problemy z zapamiętywaniem i koncentracją.
Aby zapewnić ochronę osobom wykonującym swoje obowiązki zawodowe w warsztatach samochodowych oraz stacjach obsługi czy punktach kontroli pojazdów, oprócz sprawnej wentylacji, pracodawcy powinny wprowadzić dodatkowe usprawnienia. Z pomocą przychodzą urządzenia wentylacyjno-odsysające o określonej konstrukcji – wentylatory przemysłowe przenośne. Sprzęt ma na celu usuwanie szkodliwych gazów spalinowych bezpośrednio ze źródła emisji. Jednym z typów takich urządzeń są odsysacze spalin. Co warto o nich wiedzieć i jaki rodzaj wybrać?
Indywidualne wyciągi spalin – garść najważniejszych informacji – wyciąg spalin z warsztatu
Jeden z najbardziej rekomendowanych, bo i też wyjątkowo skuteczny i efektywny sposób usuwania spalin z warsztatu, to zastosowanie indywidualnych wyciągów spalin, które wytwarzają podciśnienie przy wylocie z rury wydechowej określonego pojazdu. Spaliny w tym przypadku są odprowadzane przez szczelne przewody na zewnątrz warsztatu. Stosowanie tego systemu zaleca się nawet przy krótkotrwałym uruchomieniu silnika. Wentylatory przemysłowe przenośne to efektywny sposób na dbałość o jakość pracy w warsztacie samochodowym. Szczególnie polecany to wentylator HXM-400, wentylator osiowy ścienny.
Z czego składa się warsztatowy wyciąg spalin?
Na ów system składają się następujące elementy:
- zespół wentylatora, który gwarantuje wymagany wydatek objętościowy;
- elastyczny i szczelny przewód wyciągowy, w skład którego wchodzi końcówka ssawna o konstrukcji umożliwiającej odbieranie spalin z rur wydechowych pojazdów o różnej budowie;
- zacisk mocujący końcówkę ssawną do rury wydechowej pojazdu, umożliwiający szybkie i niewymagające użycia narzędzi podłączenie;
- mechanizm balansowy, za pomocą którego podwiesza się przewód wyciągowy w części środkowej, ew. bęben samoczynnie zwijający przewód wyciągowy lub inny mechanizm pozwalający na skuteczne zabezpieczenie przewodu ssącego przed uszkodzeniami mechanicznymi;
- mechanizm automatycznie rozłączający wyciąg od rury pojazdu w chwili opuszczania przez samochód stanowiska (dotyczy mechanizmu z szyną przejezdną);
- układ informujący o włączeniu wyciągu.
Obowiązujące regulacje dotyczące minimalnych średnic przewodów odprowadzających spaliny są następujące:
- 100 mm dla wyciągów spalin przeznaczonych do obsługi pojazdów osobowych,
- 125 mm dla wyciągów spalin przeznaczonych do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (samochody dostawcze),
- 150 mm w przypadku wyciągów spalin przeznaczonych do pracy z pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t (samochody ciężarowe).
Normy określające minimalny wydatek wyciągu przy wlocie końcówki ssawnej prezentują się z kolei następująco:
- 400 m 3 dla wyciągu spalin do obsługi pojazdów osobowych,
- 700 m 3 dla wyciągu spalin do obsługi pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (samochody dostawcze),
- 1300 m 3 w przypadku wyciągów spalin przeznaczonych do obsługi pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t (samochody ciężarowe).
Przewody stosowane w wyciągach muszą charakteryzować się wytrzymałością termiczną na poziomie 150 stopni Celsjusza. Bardziej szczegółowe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w wyciągach spalin powinny natomiast uwzględniać specyfikę pracy w konkretnym warsztacie, a także jego usytuowanie i liczbę funkcjonujących tam stanowisk diagnostycznych i obsługowych.
Na rynku dostępnych jest obecnie wiele rodzajów wyciągów spalin, dzięki czemu każdy właściciel warsztatu może znaleźć urządzenie najbardziej odpowiednie dla swoich potrzeb. Można wybierać spośród:
- indywidualnych odciągów prostych pojedynczych;
- indywidualnych odciągów prostych podwójnych;
- indywidualnych wyciągów bębnowych (zwijaczy bębnowych);
- instalacji kanałowych podpodłogowych;
- instalacji kanałowych nadpodłogowych z wózkiem przejezdnym.
Czym się kierować przy wyborze wyciągu spalin? Wyciąg spalin z warsztatu
Właścicielom niewielkich warsztatów obsługowo-naprawczych poleca się zastosowanie instalacji tworzonych na bazie indywidualnych wyciągów bębnowych, ponieważ nie ograniczają one powierzchni roboczej, a przy tym są bardzo efektywne, jeśli chodzi o redukcję spalin. Zwijacze zastosowane w tego typu instalacjach ułatwiają utrzymanie ładu na stanowiskach pracy, co w przypadku niewielkiej przestrzeni jest bardzo istotne.
W większych warsztatach lepiej sprawdzi się centralna instalacja (podpodłogowa lub nadpodłogowa) odprowadzająca spaliny za pośrednictwem wspólnego systemu kanałów wentylacyjnych, łączących pojedyncze punkty odciągowe. Ten system także nie powoduje ograniczenia przestrzeni roboczej i jest w pełni ergonomiczny. Wentylatory przemysłowe przenośne, w tym HXM-400, wentylator osiowy ścienny to dobry wybór w kwestii tego typu produktów.
Innym rozwiązaniem w zakresie odprowadzania spalin są systemy podsufitowych kanałów zbiorczych, które umieszcza się – jak sama nazwa wskazuje – pod sufitem, albo wzdłuż ścian pomieszczeń warsztatowych. Do kanałów tych podłączane są następnie indywidualne węże wyciągów indywidualnych (prostych lub bębnowych). Decydując się na zastosowanie takiego systemu, trzeba zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie sztywności całej instalacji i szczelności gumowego fartucha uszczelniającego.